teaching
Livet

Min lærerdrøm

Mange unge i dag sliter litt med å velge hva de vil jobbe med etter utdanningen. Allerede på ungdomsskolen burde man begynne å tenke på dette. Man må få gode nok karakterer til å komme inn på den videregående skolen man ønsker å gå på. På videregående skal man velge fag. De fagene man velger, bestemmer videre hvilke studier man kan komme inn på på universitet eller høyskoler. Har man ikke valgt riktig type matematikk på videregående, kan man bare glemme å utdanne seg som for eksempel biolog, eller ingeniør. Enkelt sagt må man rett og slett avgjøre hele fremtiden sin på ungdomsskolen, i en alder av 14-16 år!

Hva jeg ville bli

Som 10-åring ønsket jeg å bli bilmekaniker. Da jeg var 12, var drømmen å bli jagerpilot. Noen år senere, var det advokatyrket som fristet. Jeg valgte derfor faget Rettslære på videregående, men fant fort ut at dette ikke var noe for meg. Jeg valgte også Markedsføring, og Media – og ingen av disse har jeg særlig bruk for i dag. Hvordan kunne jeg, et forvirret individ, bestemme allerede på videregående hva jeg ønsket å gjøre med livet mitt? Jeg har alltid vært misunnelig på de som har det klart helt fra starten av. De vet hva de vil, jobber mot målet – og de når målet. Heldigvis for meg hadde ingen av mine fagvalg på videregående noen negativ påvirkning på drømmen jeg etterhvert fant ut at jeg hadde.

larer

Hvorfor jeg vil bli lærer

I starten var det en skummel tanke. Jeg så for meg at jeg stod foran en umulig klasse som gjorde narr av hver eneste ting jeg sa eller gjorde. Det er faktisk ganske skummelt å skulle stå der og utstråle selvsikkerhet og kunnskap, foran en masse elever som bare lengter etter neste friminutt. Men tanken på å kunne hjelpe noen, hjelpe unge mennesker med å bane veien mot drømmene sine. Jeg håper også jeg kan hjelpe dem med å finne ut hva de drømmene faktisk er – og deretter hvordan de skal jobbe for å komme seg dit.

Kanskje kan jeg også være med på å hjelpe de som sliter litt. Ikke alle synes det er like lett å lese, for eksempel. Eller utføre regnestykker, eller huske hovedsteder. Kanskje kan jeg hjelpe de med dette, ved å gi de støtte og enkle læremetoder.

Eller om noen sliter med ting utenfor det faglige. Jeg håper jeg kan være en god samtalepartner i tillegg, og ikke bare en lærer.